Wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej można składać do UM w Brzozowie od 6 września 2021 roku.
Kto może złożyć wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej
Klient w zakresie dostępności urzędu może:
- poinformować o braku dostępności,
- złożyć wniosek o zapewnienie dostępności,
- złożyć skargę na brak zapewnienia dostępności.
W pierwszym przypadku ma do tego prawo każdy klient urzędu. Taka forma zgłoszenia ma wyłącznie charakter informacyjny.
Wniosek o zapewnienie dostępności może złożyć osoba ze szczególnymi potrzebami lub jej przedstawiciel ustawowy. Po wykazaniu interesu faktycznego, a więc wskazaniu realnej potrzeby skorzystania z usług urzędu – ma prawo wystąpić do urzędu z wnioskiem
o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej.
Wniosek o zapewnienie dostępności powinien zawierać:
- dane kontaktowe wnioskodawcy;
- wskazanie bariery utrudniającej lub uniemożliwiającej dostępność w zakresie architektonicznym lub informacyjno-komunikacyjnym;
- wskazanie sposobu kontaktu z wnioskodawcą;
- wskazanie preferowanego sposobu zapewnienia dostępności, jeżeli dotyczy.
Termin realizacji
Bez zbędnej zwłoki – nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku
o zapewnienie dostępności.
Jeżeli zapewnienie dostępności, w zakresie określonym we wniosku o zapewnienie dostępności, nie jest możliwe w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku o zapewnienie dostępności, to urząd niezwłocznie powiadamia wnioskodawcę o przyczynach opóźnienia
i wskazuje nowy termin zapewnienia dostępności, nie dłuższy niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku o zapewnienie dostępności.
W przypadku braku możliwości zapewnienia dostępności w zakresie określonym we wniosku urząd musi zaproponować rozwiązanie alternatywne oraz dołączyć uzasadnienie.
Złożenie wniosku
Wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej można:
- wypełnić i wysłać na adres:
Urząd Miejski w Brzozowie
ul. Armii Krajowej 1
36-200 Brzozów
- przynieśćwniosek do sekretariatu w godzinach pracy urzędu,
- wysłać drogą elektroniczną na adres poczty elektronicznej Koordynatora ds. dostępności: iod@brzozow.pl lub na adres ogólny: um_brzozow@brzozow.pl,
Wnioski rozpatrywane są przez Koordynatora ds. dostępności.
Tryb odwoławczy
W sytuacji kiedy UM w Brzozowie nie zapewnił wnioskodawcy dostępności:
- w sposób i w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku (podstawowe załatwienie sprawy) albo
- w sposób i w terminie 2 miesięcy od dnia złożenia wniosku (w terminie wydłużonym) albo
- z powodów określonych w zawiadomieniu o braku możliwości zapewnienia dostępności,
klient ma prawo do złożenia skargi na brak dostępności do Prezesa Zarządu PFRON.
Termin na wniesienie skargi to 30 dni – w pierwszym i w drugim przypadku liczony od upłynięcia terminów, natomiast w trzecim przypadku termin ten liczony jest od dnia otrzymania zawiadomienia.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 19 lipca 2019 roku o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
Wniosek z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej.
Kto może złożyć wniosek z żądaniem zapewnienia dostępności
Każda osoba w zakresie dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych Urzędu Miejskiego w Brzozowie lub ich elementów może:
- poinformować o braku dostępności,
- złożyć wniosek o zapewnienie dostępności,
- złożyć skargę na brak zapewnienia dostępności.
Wniosek o zapewnienie dostępności powinien zawierać:
- dane kontaktowe wnioskodawcy;
- wskazanie strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej podmiotu publicznego, które mają być dostępne cyfrowo,
- wskazanie sposobu kontaktu z wnioskodawcą;
- wskazanie preferowanego sposobu zapewnienia dostępności, jeżeli dotyczy.
Termin realizacji
Bez zbędnej zwłoki – nie później jednak niż w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku
o zapewnienie dostępności.
Jeżeli zapewnienie dostępności, w zakresie określonym we wniosku o zapewnienie dostępności, nie jest możliwe w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku o zapewnienie dostępności, to podmiot publiczny niezwłocznie powiadamia wnioskodawcę o przyczynach opóźnienia i wskazuje nowy termin zapewnienia dostępności, nie dłuższy niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku o zapewnienie dostępności.
W przypadku braku możliwości zapewnienia dostępności w zakresie określonym we wniosku urząd musi zaproponować rozwiązanie alternatywne oraz dołączyć uzasadnienie.
Złożenie wniosku
Wniosek z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej można:
- wypełnić i wysłać na adres:
Urząd Miejski w Brzozowie
Armii Krajowej 1
36-200 Brzozów
- przynieść wniosek do sekretariatu w godzinach pracy urzędu,
- wysłać drogą elektroniczną na adres poczty elektronicznej Koordynatora ds. dostępności: iod@brzozow.pl lub adres ogólny um_brzozow@brzozow.pl,
Wnioski rozpatrywane są przez Koordynatora ds. dostępności.
Tryb odwoławczy
Jeżeli UM w Brzozowie nie zapewnił wnioskodawcy dostępności:
- w sposób i w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku (podstawowe załatwienie sprawy) albo,
- w sposób i w terminie 2 miesięcy od dnia złożenia wniosku (w terminie wydłużonym) albo,
- z powodów określonych w zawiadomieniu o braku możliwości zapewnienia dostępności albo w przypadku odmowy skorzystania z alternatywnego sposobu dostępu,
klient ma prawo do złożenia skargi na brak dostępności do UM w Brzozowie.
Termin na wniesienie skargi to 30 dni – w pierwszym i w drugim przypadku liczony od upłynięcia terminów, natomiast w trzecim przypadku termin ten liczony jest od dnia otrzymania zawiadomienia.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 roku o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.
Poniżej zamieszczone są wzory pism z których można skorzystać w przypadku kontaktu
z urzędem w sprawach zapewnienia dostępności: